3 bruikbare tips om je website hoger in Google te krijgen

Google is en blijft de belangrijkste zoekmachine. Dat is het eigenlijk al sinds de introductie in 1997. En dat zal het nog wel even blijven. Als je op zoek bent naar een product, dienst of bedrijf dan is Google voor de meesten onder ons toch de eerste stap. Dat blijkt ook uit onderzoek. 97% van de consumenten oriënteert zich eerst online alvorens een aankoop te doen. Voor elke ondernemer is het dus van belang om goed gevonden te worden in Google. De concurrentie is groot. Hoe is het mogelijk om je website hoger te krijgen in Google. In dit blog geven wij 5 tips om je website hoger te krijgen.

Tip 1: De inhoud van je website vormt de basis van de vindbaarheid

Het is zo klaar als een klontje: als het niet op je website staat, dan word je er ook niet op gevonden.  Het schrijven en vullen van de inhoud van je website is dus de belangrijkste stap. Stel jezelf de vraag op welke woorden en zoekopdrachten je vonden wilt worden. Maak een lijstje van die woorden en onderzoek in Google zelf welke websites en inhoud dan wordt getoond. Dat moet je een redelijke indicatie geven van wat er op je website moet staan om op die woorden gevonden te worden. Er zijn verschillende tools beschikbaar die snel de inhoud of de pagina van een website kunnen scannen. Zelf gebruik ik altijd de tool SEO Quake. Je kan deze tool installeren in je browser zodat je snel een pagina kan scannen.

Tip 2: Optimaliseer je pagina of website

Nu je weet hoe de concurrentie wordt gevonden, heb je ook een paar handvaten van de manier waarop jij je eigen pagina kunt optimaliseren. Alhoewel je niet moet schrijven voor Google, maar voor de bezoeker, zijn er wel een paar zaken waarop je kan letten:

  1. In de toenemende concurrentie is het aantal woorden van belang. Gebruik voldoende tekst op je pagina om te verduidelijken waar deze over gaat. In de parktijk zie je nu dat hoog scorende websites vaak meer dan 1000 woorden gebruiken.
  2. Let op de keyword density. De keyword density is de woorddichtheid op de pagina. Tel het woord waarop je wil gevonden worden en deel dat door het aantal woorden en je hebt de keyword density. Vroeger kon je de pagina vol stoppen met het doel zoekwoord, maar da kan niet meer. Een percentage van 2-3% is al ruim voldoende.
  3. Zorg dat de zoekterm in de metatags voorkomt. Metatags zijn bijvoorbeeld de koptitels, beschrijving van de pagina of beschrijving van de afbeelding. De titel is het belangrijkste. Komt de zoekterm niet voor in je titel, dan wordt het moeilijk om daarop gevonden te worden.
  4. Het helpt als de URL je zoekterm bevat. Lange of onbegrijpelijke URLS zijn voor de gebruiker niet leesbaar. Een korte URL met daarin je zoekopdracht maakt je website zeker beter vindbaar.

Tip 3: Zorg voor voldoende links naar je website

Linkbuilding mag eigenlijk niet van Google. Linkbuilding is het actief verkrijgen van links naar je website. Links bepalen nog steeds voor een belangrijk deel de positie in Google. Hoe je dat moet doen, lees je in dit artikel: Linkbuilding maakt je website beter vindbaar.  Variatie en kwaliteit van linkbuilding is van belang.

Als je meer wilt weten over Google optimalisatie en andere facetten van online marketing neem dan deel aan deze handige Workshop:

Workshop Online Marketing: Gratis Deelname

Wil je zelf ook een handige cursus of workshop aanmelden? Meld je aan via contact.