De ontwikkelingen in ISO 20000 certificering

Wat is ISO 20000 nu precies?

ISO staat voor Internationale Organisatie voor Standaardisatie. De ISO 20000 is de eerste internationale geaccepteerde standaard voor IT Service Management. Deze standaard beschrijft een geïntegreerde set van processen, die belangrijk zijn voor de effectieve en efficiënte levering van IT diensten aan uw klant.

Het herzien van de standaard voor ISO 20000 certificering

Over het algemeen wordt de standaard eens in de vijf jaar herzien. De ISO 20000 wordt nu ook herzien en werkt toe naar de standaard van DIS (Draft International Standard). Het herzien zal gebeuren in 2018. De bedoeling hiervan is om een universele hoge level structuur te bereiken. Ook is het de bedoeling om algemene termen en definities voor alle managementsysteemstandaarden te bereiken. Er wordt verwacht dat de nieuwe ISO 20000 er heel anders gaat uitzien dan de hedendaagse versie.

Sinds 2005

De ISO 20000 verscheen in 2005 en de versie die we tegenwoordig gebruiken is gepubliceerd in 2011. Het bestaat nu uit 13 delen en aanvullende onderdelen zijn volop in ontwikkeling. Hieruit kunt u opmaken dat de ISO 20000 zich blijft ontwikkelen, zodat u gedegen IT Service Management kunt uitvoeren.

Meer dan service management

Met de ISO 20000 heeft u niet alleen de middelen om uw servicemanagementprocessen te optimaliseren. Het is tevens bedoeld als een “tool” om uw gehele organisatie beheersbaar en inzichtelijk te maken. Daarnaast is het ook een prima middel om uw klanttevredenheid te verhogen. Aan de hand van 13 processen bereikt u dit met de ISO 20000. Wist u dat dit model zelfs op elke IT-dienstverlener kan worden toegepast?

Continue verbetering

Als startpunt voor de continue verbetering vanuit de ISO 20000, is het categoriseren en inventariseren van meldingen en incidenten. Hierna is het belangrijk om overeenkomsten te signaleren binnen de geïnventariseerde meldingen en problemen. Vervolgens wordt het mogelijk om via problem management het probleem te definiëren. Een derde stap is de continue verbetering binnen de ISO 20000, met betrekking op het verandermanagement. Door op een gestructureerde manier wijzigingen door te voeren, lost u eventuele problemen op. Er zijn uiteindelijk een dertiental processen die de gehele service management-cyclus compleet maken. Door op deze manier te werken, kunt u met de ondersteuning van ISO 20000 op al uw niveaus binnen uw IT-dienstverlening structureel verbeteringen aanbrengen. Dit zorgt er dan ook voor dat u uw klanten optimaal tot dienst kunt zijn. Vraagt u zich af waar u een ISO 20000 certificering kunt behalen? Wij vonden de onderneming De Vaart. Neem eens een kijkje op hun website en bekijk wat zij voor u kunnen betekenen.